Idul Adha di Desa vs di Kota


Allahu akbar.. Allahu akbar.. Allahu akbar.. Laailaha illallahu Allohu akbar.. Allahu akbar walliahilhamd.. Seruan takbir berkumandang sahut menyahut di keramaian malam di desaku. Menyambut hari raya Idul Adha 1431 H. Selamat hari raya Idul Adha 1431 H. Selamat berkurban, dan selamat beribadah Haji bagi yang menunaikannya.

Ada yang berbeda dari Idul Adha tahun ini. Ada perbedaan penentuan jatuhnya hari raya Idul Adha. Menurut pemerintah, Idul Adha jatuh pada tanggal 17 Nopember 2010. Keputusan ini diamini oleh kaum Nahdliyin di seluruh Indonesia, Insyaallah. Sedangkan kaum Muhammadiyah memutuskan hari raya Idul Adha pada tanggal 16 Nopember 2010.

Beberapa kaum minoritas, merayakan Idul Adha di hari yang berbeda dari hari di atas. Kaum Nagsabandiyah misalnya, mereka merayakan Idul Adha pada tanggal 15 Nopember 2010 dan sebagian ada juga yang merayakan pada tanggal 18 Nopember 2010. Sedangkan kaum aboge, merayakan Idul Adha pada tanggal 19 Nopember 2010. CMIIW.

Perbedaan yang harus disikapi dengan arif dan bijaksana. Harus saling menghormati perbedaan. Mau merayakan kapan, tergantung keyakinan anda masing-masing.

Di tengah semaraknya hari raya kurban, ada perbedaan yang saya amati dari tayangan berita di Televisi. Perbedaan kebudayaan yang mencolok antara warga di kota dengan warga di desa. Deso mowo coro, kutho mowo toto. Setiap daerah memiliki kebudayaannya masing-masing.

Mengenai sholat Id, kalo di desa saya, saat hari raya, baik itu Idul Fitri maupun Idul Adha, setiap jamaah membawa brekat. Lek wong jowo ngarani, brekat = mak brek trus diangkat. Isine panganan, sing wes didongani karo kiai lan diamini karo para jamaah. Dadi masio lawuhe mung tempe tahu, rasane kroso enak mergane wes didongani.

Brekat iki didum nyang para jamaah. Ora lanang ora wadon, ora tiyang sepuh ora bocah cilik, kabeh podo entuk bagiane dewe-dewe. Didungani trus dipangan bareng-bareng. Bedo maneh lek neng kutho. Iki aku ndelok neng tipi, neng daerah Jakarta kono. Kalo di kota, nggak ada tradisi yang kayak gini. Abis sholat Id ya langsung pulang.

Yang kedua soal daging kurban. Lek neng ndeso, ora enek wong ngumpul ngenteni daging kurban. Daging kurban diterne takmir masjid nyang omahe para warga sing tergolong kaum sing berhak entuk daging kurban. Dadi lek neng desoku, durung tau enek gegeran goro-goro rebutan daging kurban. Lek ndak entuk daging kurban, yowes. Pancen duduk rejekine, ora njupuk ngawut sak karepe dewe koyok neng tipi-tipi kae.

Lha lek neng kutho, neng tipi-tipi ngono kae. Daging kurban ora diterne nyang omah-omah. Tapi wong-wong podo njupuk daging neng masjid-masjid. Dadi akeh sing antri. Lha sing ora entuk kupon yo melu antri pisan golek daging kurban. Dadine maleh ruwet. Sing ndak entuk nonyol-nonyol nyang ngarep golek bagian daging kurban.

Wong neng ndeso akeh sing ngarani uripe mlarat. Nanging masio mlarat ora serakah koyok wong-wong neng kutho-kutho ngono kae. Uripe ayem tentrem. Ora bringasan, akeh nrimane timbang gegerane. Mbalek maneh neng paribasane wong Jowo, deso mowo coro, kutho mowo toto. Kabeh wes nduwe kabudayane dewe-dewe. Sing penting rukun, ojo padu karo sedulur dewe.

Yowes semono ae tulisanku, lek sak upomo enek unen-unen sing ora kepenak, aku njaluk ngapuro. Sampun dados penggalihipun.

This entry was posted in Catatan Kehidupan. Bookmark the permalink.

2 Responses to Idul Adha di Desa vs di Kota

  1. gdsantoso says:

    wong ndeso do isin nek mesti kruyukan njaluk bagian, soale sak deso do kenal kabeh. opo maneh yen wong ndeso iku isin nek dadi guneman sak kampung. sing luwih mbedakne wong kuto karo wong ndeso yo isin-ne kui.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s